بهترین مقالات بورس

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

تملک ، تصاحب یا ادغام؟

اگرچه از نظر فنی ، کلمات "تملک" و "تصاحب" تقریباً به یک معنی هستند ، اما آنها تفاوت های ظریف در بورس دارند. به طور کلی ، "تملک" یک معامله دوستانه را توصیف می کند ، جایی که هر دو شرکت همکاری می کنند. "تصاحب" نشان می دهد که شرکت هدف در برابر خرید مقاومت می کند یا به شدت مخالف آن است. اصطلاح "ادغام" هنگامی استفاده می شود که شرکتهای خریدار و هدف متقابل با هم ترکیب شده و یک نهاد کاملاً جدید تشکیل دهند. با این حال ، از آنجا که هر تملک ، تصرف و ادغام یک مورد منحصر به فرد است ، با ویژگی ها و دلایل خاص خود برای انجام معامله ، استفاده از این اصطلاحات بطور همپوشانی وجود دارد.

 

تملک: بیشتر دوستانه است

مالکیت های دوستانه زمانی اتفاق می افتد که شرکت هدف با خرید توافق کند. هیئت مدیره آن را تصویب می کند. خریدهای دوستانه اغلب در جهت سود متقابل شرکتهای متصرف و هدفمند کار می کنند. هر دو شرکت برای اطمینان از خرید دارایی مناسب توسط شرکت متملک ، استراتژی هایی را تدوین می کنند و صورتهای مالی و سایر ارزیابی ها را برای هرگونه تعهدی که با دارایی همراه باشد ، بررسی می کنند. هنگامی که هر دو طرف با شرایط موافقت کردند و شرایط قانونی را برآورده کردند ، خرید ادامه می یابد.

 

تصاحب: معمولاً مهمان نواز نیست، و اغلب خصمانه است

خریدهای غیر دوستانه که معمولاً تحت عنوان "تصرف خصمانه" شناخته می شوند ، هنگامی اتفاق می افتد که شرکت هدف به خرید رضایت ندهد. خریدهای خصمانه توافق مشابهی از طرف شرکت هدف ندارند و بنابراین شرکت متصرف باید فعالانه سهام شرکت هدف را خریداری کند تا بتواند سود کنترلی کسب کند که این امر خرید را مجبور می کند.

حتی اگر تصاحب دقیقاً خصمانه نباشد ، به این معنی است که شرکتها از یک یا چند روش قابل توجه نیستند.

 

ادغام: دو جانبه ، یک نهاد جدید ایجاد می کند

به عنوان ادغام متقابل دو شرکت در یک نهاد حقوقی جدید ، یک کار دوستانه است. ادغام ها معمولاً بین شرکت هایی اتفاق می افتد که از نظر خصوصیات اساسی تقریباً برابر هستند (اندازه ، تعداد مشتری ، مقیاس عملیات و غیره) . شرکتهای در حال ادغام کاملاً معتقدند که واحد تجاری آنها برای همه طرفها (به خصوص سهامداران) از هر یک به تنهایی ارزشمندتر خواهد بود.

  • اصغر جهانی

چرا شرکت ها به دنبال مالکیت هستند؟

چرا شرکت ها به دنبال مالکیت هستند؟

شرکت ها به دلایل مختلف شرکت های دیگری را خریداری می کنند. آنها ممکن است به دنبال صرفه جویی در مقیاس ، تنوع ، سهم بیشتر بازار ، افزایش هم افزایی ، کاهش هزینه ها یا پیشنهادات جدید باشند. دلایل دیگر این خریدها موارد ذکر شده در زیر است.

 

به عنوان راهی برای ورود به بازار خارجی

اگر شرکتی بخواهد فعالیت های خود را به کشور دیگری گسترش دهد ، خرید یک شرکت موجود در آن کشور ساده ترین راه برای ورود به بازار خارجی است. شرکت خریداری شده در حال حاضر پرسنل خاص خود ، یک نام تجاری و سایر دارایی های نامشهود را در اختیار خواهد داشت که اطمینان می تواند حاصل شود که شرکت متعهد در بازار جدید با پایه قوی شروع به کار خواهد کرد.

 

به عنوان یک استراتژی رشد

شاید یک شرکت با محدودیت های فیزیکی یا لجستیکی روبرو شده باشد یا منابع خود را تخلیه کند. اگر شرکتی به این روش اسباب زحمت شده باشد ، معمولاً خرید شرکت دیگری نسبت به گسترش شرکت خود ، صداقت بیشتری دارد. چنین شرکتی ممکن است به دنبال شرکتهای جوان امیدوار کننده باشد تا به عنوان راهی جدید برای کسب سود ، درآمد جریان خود را بدست آورده و در آن لحاظ کند.

 

برای کاهش ظرفیت اضافی و کاهش رقابت

اگر رقابت یا عرضه بیش از حد وجود داشته باشد ، شرکت ها ممکن است برای کاهش ظرفیت مازاد ، از بین بردن رقابت و تمرکز بر بزگرترین تولید کننده ها ارائه دهندگان ، به خریدها بپردازند.

 

برای به دست آوردن فناوری جدید

خرید یک شرکت دیگر که قبلاً یک فناوری جدید را با موفقیت به کار گرفته است، ممکن است مقرون به صرفه تر باشد برای یک شرکت، نسبت به صرف وقت و هزینه برای توسعه فناوری جدید خود.

  • اصغر جهانی

مالکیت (تصرف)

مالکیت (تصرف)

تصرف در شرایطی است که یک شرکت برای به دست آوردن کنترل آن شرکت بیشتر یا کل سهام شرکت دیگر را خریداری کند. خرید بیش از 50٪ سهام شرکت و سایر دارایی های شرکت هدف ، به خریدار اجازه می دهد تا بدون تصویب سهامداران شرکت در مورد دارایی های تازه خریداری شده تصمیم گیری کند. تصرفاتی که در تجارت بسیار رایج است ، ممکن است با تأیید شرکت هدف ، یا علی رغم عدم تایید آن ، اتفاق بیفتد. با تأیید ، در هنگام فرآیند ، اغلب بند ممنوعیت خرید وجود دارد.

 

ما بیشتر در مورد خرید شرکت های بزرگ معروف می شنویم زیرا این معاملات بزرگ و قابل توجه تمایل به تسلط بر اخبار دارند. در واقع ، ادغام و ادغام (M&A) بین شرکت های کوچک تا متوسط بیشتر از شرکت های بزرگ اتفاق می افتد.

 

منبع: investopedia

  • اصغر جهانی

اندر احوالات بورس ایران

اندر احوالات عرضه های اولیه در بورس اوراق بهادار تهران

 

اکنون که این مقاله را می نویسم اوایل سال 1399 است و اگر از آن دسته افرادی هستید که با بورس و نحوه سرمایه گذاری در آن به ویژه عرضه های اولیه آشنا هستید، بهتر است با من همراه باشید.

 

چرا دولت به سراغ افزایش عرضه ای اولیه است؟

از آنجایی که نقدیگی موجود در جامعه باعث می شود تا مردم سوداگر شوند و به دنبال خرید دلار و سکه باشند و سبب افزایش قیمت دلار و به دنبال آن کاهش ارزش پول ملی خواهد شد.

 

به همین سبب دولت تصمیم گرفته است تا هر چه سریعتر این نقدینگی را از بین مردم جمع آوری کند و جلوی افزایش تورم و آسیب به پایه های اقتصاد را بگیرد.

 

با این استراتژی دولت با عرضه سهام شرکت های استراتژیک در بورس باعث می شود تا مردم نقدینگی خود را در این شرکت ها سرمایه گذاری کنند و از طرفی به اقتصاد کشور و هم به کارخانه های کمک کنند و به دنبال آن جلوی قطار رشد تورم را بگیرند.

 

بنظر می رسد این استراتژی دولت در عرضه شرکت های دولتی در بورس بسیار مفید فایده خواهد بود و در آینده ای نزدیک شاهد تغییر جهت اقتصاد به سمت اقتصادی با ثبات تر خواهیم بود.

 

شاید بهتر بود از سالیان گذشته این اقدامات صورت می گرفت و شرکت های استراتژیک کشور با استفاده از نقدینگی های مردم اقدام به راه اندازی کسبو کار می کردند و بیشتر از گذشته در بازار های تولید پیشرفت می کردند.

بورس اوراق بهادار پتانسیل های بسیاری دارد که یکی از بهترین قابلیت هایش شفافیت آن است و حال که این فرصت هم برای مردم و هم کشور پیش آمده است بهتر است مردم با سرمایه گذاری دربورس و عرضه های اولیه درآمد خود را افزایش دهند.

 

  • اصغر جهانی